Sicilië
- At September 21, 2019
- door Esther
- In Reportages
0
Sicilië…, eiland van vele heerlijkheden en prachtige landschappen! Maar ook van rommel en chaos, want Sicilianen hebben echt geen talent voor organiseren ;-)
Onze eerste kennismaking met Sicilië was met de auto naar de vismarkt in het centrum van Catania rijden. In de avond. Zonder daglicht. De scooters kwamen ons links en rechts voorbij, maar ook tegemoet. Op een eenrichtingsweg!! Spiegels, knipperlichten en verlichting in het algemeen zijn blijkbaar luxe accessoires, want we zagen meer gemankeerde voertuigen dan de voertuigen die we in Nederland gewend zijn. En dus leerden we die eerste avond al dat als er licht tussen zit, er óók een scooter kan rijden. Maar net als met skiën: géén aandacht geven aan achteropkomend verkeer. Parkeren kan overal, ook als het niet kan. Dat geldt ook voor inhalen. Doorgetrokken strepen en verbodsborden om in te halen zijn er overal, maar worden compleet genegeerd. De belangrijkste regel is daarom dat je alle verkeersregels moet vergeten als je op Sicilië rond gaat rijden! En toeter gewoon leuk mee.
Google stuurde ons meestal goed tijdens onze rondreis over Sicilië, maar soms werd het bijzonder avontuurlijk… Onderweg naar Punta Bianca (een mooi punt met witte rotsen) hebben we na zes kilometers van slingerende weg vol met gapende gaten besloten de auto achter te laten en de resterende afstand van één kilometer lopend af te leggen. En zelfs lopend was dat een uitdaging! Maar de foto mag er zijn.
Na Catania zijn we kloksgewijs het eiland rondgegaan en op onze laatste dag hebben we de Etna bezocht. Onze gedachte was dat als de Etna uit zou barsten, we in ieder geval nog Sicilië zouden hebben gezien ;-)
Sicilië biedt ontzettend veel historie, met invloed van zowel Romeinen, Arabieren en Normandiërs, en prachtige oude stadjes. Je bevindt je eigenlijk voortdurend in werelderfgoed. Des te erger is het dat op grote delen van het eiland de aarde bezaaid ligt met plastic en andere rommel. Als het niet in de oceaan ligt, moet het wel op Sicilië liggen…
Wij hebben de historische steden Ortigia (wijk in Siracuse), Noto (ook bekend van Caffè Sicilia nadat de eigenaar in de Netflix-serie ‘Chef’s Table’ vertelde over zijn specialiteiten), Modica (stad van de trappen en de kerken) en Ragusa bezocht. Daarnaast zijn we in de Valle dei Templi geweest, de enorme archeologische vindplaats en een nationaal monument van Italië, hebben we de zoutpannen bij Marsala gezien, en hebben we de catacomben van de Capucijnen in Palermo bezocht. Dat laatste is overigens niet geschikt als gezinsuitje. Volg de link en je snapt waarom.
Vervolgens zijn we doorgereden naar het pittoreske Cefalù en van daaruit naar Messina en Taormina. Die laatste stad is weliswaar prachtig, maar wordt overspoeld door Amerikaanse cruisegangers en die invloed is merkbaar. De chaos van Catania vonden we terug in Messina; in Palermo was dat een stuk minder. Hele delen van de stad waren alleen toegankelijk voor voetgangers en dat zorgt voor meer rust. Palermo is ook een stad met veel verschillende invloeden, waardoor de architectuur bijzonder is.
Vanuit Taormina hebben we de Etna bezocht. Fascinerend om op een actieve vulkaan te lopen! We hoorden een aantal keer een flinke knal, maar tot een uitbarsting is het niet gekomen. Je kunt op diverse manieren naar boven. Wij namen de skilift (gondel) naar het tussenstation en zijn van daaruit verder gaan lopen. De gemiddelde Amerikaan neemt dan een uit de kluiten gewassen Jeep om boven te komen, maar als je er echt voor hebt gewerkt is de Etna toch net wat indrukwekkender.
Als je van lekker eten en drinken houdt dan zit je goed op Sicilië! Uiteraard is de basis Italiaans, maar de Spaanse, Griekse, Franse en Arabische invloed is ook duidelijk aanwezig. Dat zie je bijvoorbeeld terug in couscous en het veelvuldig gebruik van aubergines. Wij hebben het meest genoten van cannoli (gefrituurde buizen van zoet deeg gevuld met ricotta), arancini (gefrituurde rijstballen met vulling) en granita met brioche (schaafijs met een smaakje en een zoet broodje). De wijnen zijn heerlijk, omdat de lava van de Etna enorm geschikt is voor wijngaarden.
Na 1.800 kilometer rijden op Sicilië kunnen we met recht zeggen dat het een prachtig eiland is! Leer jezelf de Siciliaanse manier van rijden, maak je niet druk over inefficiëntie en geniet van de landschappen, de historie, het lekkere eten en de heerlijke wijnen.
Helsinki
- At July 08, 2019
- door Esther
- In Reportages
0
Toen wij vorig jaar aan de kade stonden in Tallinn, Estland, en plannen maakten om een dagje over te varen naar Helsinki, werd al snel besloten dat het beter was om een keer een stedentrip naar Helsinki te doen in plaats van gehaast een dagje met de boot over te varen. En dus, precies een jaar later, kwamen we aan in Helsinki. Hoewel ruim twee uur vliegen naar het noordoosten, was de temperatuur aangenaam en de zon ruimschoots aanwezig! Prima omstandigheden om een stad te verkennen.
In de trein van het vliegveld naar de stad werd ons door een Fin gevraagd waar wij vandaan kwamen en of wij wel wisten wie er wereldkampioen ijshockey was, maar voordat we konden reageren kregen we het antwoord al: Finland natuurlijk! Deze meneer was er trots op dat de uitzinnige menigte van 40.000 man net was vertrokken uit Helsinki. Wij ook ;-) En er was verder niets te merken van dit bezoek, want de stad zag er netjes en opgeruimd uit. Alleen de lichtdragers aan de voorkant van het Centraal Station waren nog gekleed in de stijl van de ijshockeyers (zie foto).
Helsinki is de grootste stad van Finland en hoewel de stad in geografisch opzicht geenszins in het centrum van het land ligt, is dit het wel. Bijna een vijfde van de Finse bevolking woont in en om Helsinki. Wat taal betreft, zou je snel denken dat de nationale taal Fins is. Niets is echter minder waar. Het Zweeds is lange tijd de taal van de elite geweest in Finland. Het Fins werd gezien als een taal voor de ambachtslieden. In die tijd was de officiële taal in Finland ook het Zweeds, maar twee eeuwen geleden kreeg ook het Fins de officiële status. Gelukkig spreekt de gemiddelde Fin erg goed Engels, want wij Nederlanders kunnen weinig tot niets herkennen in het Fins!
Je kunt Helsinki makkelijk te voet verkennen, want de stad is niet zo groot. En als je daar geen zin in hebt, dan kun je je naast het openbaar vervoer tegenwoordig ook op de elektrische step verplaatsen. De deelsteps zie je door de hele stad en ze zijn ook voor toeristen toegankelijk na het downloaden van een app. In tegenstelling tot andere steden, waar je struikelt over de stepjes die worden achtergelaten als oud vuil, werkt dit deelconcept in Helsinki prima. De stepjes staan netjes op een standaard en worden ook veel gebruikt.
Wij bezochten natuurlijk de bekende plekken, zoals de Domkerk (de iconische witte kerk), de Russisch-orthodoxe Uspenskikathedraal, de kerk in de rotsen Temppeliaukio, het centraal station, de Oodi, de Nationale Bibliotheek van Finland en voormalig forteiland Suomenlinna.
Op een regenachtige morgen leek het ons aardig om de nieuwe metrolijn van Länsimetro te nemen en verschillende metrostations te fotograferen. Dat bleek een hele goede tijdsbesteding! De metrolijn naar het westen leidt je langs prachtig vormgegeven metrostations. Het deed ons denken aan de Noord-Zuidlijn, maar dan zonder al het gedoe.
Een bezoek aan de prachtige nieuwe Oodi is ook zeker de moeite waard. Dit is een bibliotheek nieuwe stijl, waarin bewoners niet alleen welkom zijn om een boek te komen lenen, maar die ook als ontmoetingsplaats dient. Bij de prachtig vormgegeven Oodi, zowel van binnen als van buiten, kan je zo naar binnen lopen. Vergeet ook niet het fraaie terras!
Fotograferen is ook nergens een probleem in Helsinki. We hebben geen beveiliger gezien – iedereen doet gewoon relaxed. Op straat, maar ook in gebouwen en metrostations. Dat is ook wel eens een verademing, aangezien we in Nederland steeds opgefokter worden over het nemen van foto’s (met camera’s dan, want met een mobiel in de hand is alles ogenschijnlijk anders). Werden onze camera’s en lenzen nog stuk voor stuk uit de tas gehaald bij de securitycheck op Schiphol (“nee hoor, dat is standaard tegenwoordig…”), op Vantaa Airport blijkt die standaard in ieder geval onbekend.
En wachtend op de trein naar het vliegveld na afloop van onze tijd in Helsinki, viel ons oog op de trein naar St. Petersburg. Dat is dan maar zo’n drie uur reizen. Drie keer raden waar de volgende citytrip naartoe gaat… ;-)
Noord-Zuidlijn
- At July 01, 2019
- door Esther
- In Reportages
0
De woorden noord en zuid zijn twee markante begrippen. Zo kennen wij allemaal de Noordpool en de Zuidpool. Het zijn ook twee van de belangrijkste richtingsindicatoren om ergens naartoe te navigeren. Iets geheel anders… ook is North and South een begrip geworden in televisieland door de gelijknamige serie met de populaire Patrick Swayze. Tot slot worden de woorden noord en zuid taalkundig ook wel gebruikt om grote tegenstellingen aan te duiden; een beetje vergelijkbaar met alfa en omega. Kortom: er is veel om deze woorden te doen. En in Amsterdam is dat niet anders en nog veel meer, natuurlijk met de Noord-Zuidlijn. Een begrip dat veel Nederlanders in meer of mindere mate kennen.
Een Noord-Zuidlijn komt al voor in het Plan Stadsspoor uit 1968. Destijds besloot de gemeenteraad om te beginnen met de bouw van de huidige Oostlijn. Maar wegens grote maatschappelijke weerstand (de bekende Nieuwmarktrellen) en grote overschrijdingen van het budget is het woord metro in Amsterdam lange tijd een groot taboe geweest. Daarom is de Amstelveenlijn ook altijd sneltram genoemd en geen metro.
Eind jaren tachtig werd er toch weer onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een Noord-Zuidlijn. Het bloed kruipt toch een beetje waar het niet gaan kan en de verkeersvraagstukken in het centrum werden steeds nijpender. Na vele debatten in de gemeenteraad, in de Tweede Kamer en een mislukt gemeentelijk raadgevend referendum, valt in 1999/2000 dan toch het besluit tot de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
Oorspronkelijk voorzag men toen een opening in 2011. Maar door vele tegenslagen is dat uiteindelijk 21 juli 2018 geworden. Toen werd de lijn van 9,7 kilometer, waarvan 7,1 kilometer ondergronds, opengesteld. Daarmee werd het mogelijk om in ca. 15 minuten van Station Noord naar Station Zuid te reizen. Tussen Noord en Centraal Station is dat zelfs maar 4 minuten en tussen Centraal Station en Zuid 11 minuten.
Het feit dat er zoveel vertraging was, heeft ook een voordeel. Al in 1996 begonnen de architecten van Benthem Crouwel Architects aan de ontwerpen van de metrostations. Dankzij het feit dat er nog tot in een laat stadium updates aan het ontwerp zijn geweest, konden tijdens het hele proces de meest moderne, state of the art materialen en technieken worden gebruikt. Daarom voelt niets in deze stations nu gedateerd of achterhaald.
Ieder station aan de lijn is uniek. De architectuur wordt bepaald door de locatie in de stad en de beschikbare ruimte in de ondergrond. Tegelijkertijd zijn alle stations gestoeld op hetzelfde architectonische concept: de kortst mogelijke verbinding tussen het ondergrondse perron en de straat. Heel concreet: dat betekent een constante stroom van beweging om van het perron naar de straat en vice versa te komen. Plus reizigers moeten intuïtief hun weg kunnen vinden. Daarbij spelen elegante en lange roltrappen een belangrijke rol.
Gegeven die eenheid in ontwerp tussen de stations, heeft niet één, maar alle stations aan de metrolijn de archtectuurprijs ARC2018 gewonnen. Hetzelfde geldt voor de Gouden A.A.P. (de Amsterdam Architectuur Prijs die op 17 april 2019 werd uitgereikt) en de BNA-prijs “Beste Gebouw van het Jaar 2019” op 17 mei 2019.
Wij gingen op stap om die inmiddels beruchte Noord-Zuidlijn zelf eens te ervaren en foto’s te maken. En wij waren direct om! De ergernis over de hele gang van zaken bij de realisatie van deze metrolijn viel weg toen we de prachtige metrostations zagen! Foto’s maken bleek wel een uitdaging op zich, want hoewel de website van het GVB zegt dat er foto’s gemaakt mogen worden (zij het niet professioneel), werden we toch diverse keren aangesproken door beveiligers en wordt op de perrons aangegeven dat je geen foto’s mag maken. Tja…, wat is nu waarheid? En beste beveiligers: als je iets anders in je handen hebt als een smartphone, ben je niet gelijk een professional! Wij houden ons graag aan de regels, maar dan moeten ze wèl duidelijk zijn. En dat je niet op een drukke doordeweekse dag met een camera op een statief allerlei reizigers in de weg moet lopen, dat kan iemand met logisch verstand ook zonder verbod wel bedenken. Maar op zondag en zonder statief is de Noord-Zuidlijn prima te fotograferen!