Een luchthaven die van voortmaken zijn business heeft gemaakt
- At August 19, 2017
- door Bram
- In Reportages
0
Orio al Serio International Airport, ook wel als BGY afgekort, is de internationale luchthaven in de regio Orio al Serio in Italië, beter bekend als Bergamo. Sinds 2011 is de luchthaven ook bekend als Il Caravaggio International Airport, naar de barokschilder Michelangelo Merisi da Caravaggio. Maar eigenlijk noemt men de luchthaven nog steeds Orio al Serio.
BGY is derde luchthaven van Italië als het gaat om aantallen passagiers. In 2016 waren dat er bijna 12 miljoen. 90% Van alle vliegtuigbewegingen worden gedaan door Ryanair en DHL. In het Ryanair-netwerk is BGY een van de drukste hubs. Vanuit Bergamo worden meer dan 70 bestemmingen bediend. Voor DHL is BGY een van de vijf internationale hubs in Italië.
Recent kreeg ik de mogelijkheid om een foto documentaire op BGY te maken. Ik had met behulp van een gids toegang tot alle delen van de luchthaven. Zowel ‘front stage’ als ‘back stage’. Zowel in de passagiersterminal, de DHL hub en het platform. Het resulteerde in een prachtig kijkje in de zeer tijdkritische operatie op Bergamo. Natuurlijk is de klok, met name het wegtikken van de minuten, voor elke luchthaven van essentieel belang. Maar ik durf wel te zeggen dat het op tijd werken op BGY nog een tikje kritischer is. Ryanair hanteert een omkeertijd van slechts 25 minuten. Dat is de tijd waarin alle handelingen moeten gebeuren tussen het moment dat het vliegtuig aan de gate komt en dat de blokken weer onder de wielen vandaan gehaald worden om te vertrekken. Ter vergelijking: veel andere maatschappijen hebben een omkeertijd van ca. 45 minuten.
En DHL behandelt alle inkomende en uitgaande pakjes en pakketten in ongeveer 4 uur per nacht om de bezorging de volgende dag overal ter wereld te waarborgen.
Ryanair heeft voor Bergamo gekozen omdat de luchthaven vrij strategisch in Italië ligt. In het drukke noorden en dichtbij Milaan. En het ligt op nog geen 20 minuten met de bus van Bergamo.
Daarnaast is de luchthaven relatief klein. Op menig grotere luchthaven gelden vaak langere taxitijden dan de 2 minuten op BGY. En daarna begint de klok te lopen. De aankomende passagiers moeten zo snel mogelijk van boord. Dat duurt vaak zo’n 7 minuten. Terwijl hun koffers, meestal een klein aantal, uit het ruim worden gehaald, wordt er ook direct getankt. Omdat er vanwege brandveiligheid geen passagiers aan boord mogen zijn als er getankt wordt, heeft men daar op BGY een aaneensluitende procedure voor ontwikkeld. Dus het tanken start precies op het moment dat de laatste passagier van boord is.
Al voor de aankomst van het vliegtuig zijn de vertrekkende passagiers klaar om in te stappen. Grondpersoneel houdt via Flightradar24.com precies in de gaten hoe lang het nog duurt voor het aankomende toestel bij de gate is en stemt daar de snelheid van de instapprocedure op af. De vertrekkende passagiers worden in drie stadia naar het toestel geloodst. Telkens komen ze – letterlijk en figuurlijk – een stukje dichterbij het vliegtuig. Dit geeft hen niet het gevoel van (lang) wachten, maar dat de instapprocedure eigenlijk al begonnen is (terwijl het toestel er eigenlijk nog niet is!). In het laatste stadium staan de passagiers onderaan de vliegtuigtrap totdat de cabin crew het “oké” geeft om daadwerkelijk in te stappen. In de tussentijd wordt hun bagage al in het ruim met netten vastgezet en loopt één van de piloten een safety rondje om het vliegtuig. “To kick the tires” zoals dat in jargon heet. De pushback-truck verschijnt om het vliegtuig dan weer binnen 5 minuten van de gate te duwen.
Door de komst van Ryanair is Bergamo een populaire en op zichzelf staande toeristische bestemming geworden. Vroeger was het vooral een uitvalsbasis voor de wintersport. In de zomer was het er relatief stil. Maar nu is dat juist omgekeerd. In de zomer komen veel toeristen naar de hoger gelegen oude stad van Bergamo. De statistische gegevens zijn opmerkelijk: het aantal aankomsten in de accommodaties is gestegen met 82,5% (van 517.000 in 2003 tot 943.000 in 2014). Wel is de verblijfsduur gedaald, maar dat is logisch gelet op het feit dat wintersporttoeristen vaak langer blijven (een week) in plaats van stedentriptoeristen (vaak maar een paar dagen). De rol van de luchthaven daarin wordt onderstreept door het feit dat het groeitempo van de buitenlandse aankomsten hoger is dan dat van toeristen met de Italiaanse nationaliteit. Dit is een direct gevolg van de grotere bedrijvigheid op het vliegveld.
Mondriaan naar Dutch Design
- At May 14, 2017
- door Esther
- In Nieuws
0
Dit jaar (2017) is het 100 jaar geleden dat kunstbeweging De Stijl is opgericht. Nederland viert dit met het feestjaar “Mondrian to Dutch Design”. Met ’s werelds grootste Mondriaancollectie en een van de grootste De Stijl collecties is het Gemeentemuseum in Den Haag het centrum van dit jubileumjaar. Het museum presenteert onder andere alle 300 Mondriaans in één tentoonstelling. En vertelt over het ontstaan van de wereldberoemde kleurcombinatie rood-geel-blauw.
De leden van De Stijl streefden naar een radicale hervorming van de kunst, die gelijke tred hield met de technische, wetenschappelijke en sociale veranderingen in de wereld. Deze hervorming bestond uit het gebruik van een minimum aan kleuren (primaire kleuren, gecombineerd met zwart, wit en grijs) en een zo eenvoudig mogelijke vormgeving.
Den Haag eert Mondriaan en De Stijl niet alleen met mooie exposities. Ook vele Haagse gebouwen en etalages in de winkelstraten zijn versierd met de beroemde vlakken en lijnen in primaire kleuren. En ook daar blijft het niet bij. Je kunt zelfs een koelkast en sokken kopen in Mondriaan-kleuren!
Wij houden ons bij de versieringen op de gebouwen en maakten een rondje met de camera door Mondriaans Den Haag.
Back to Basic(s)
- At December 31, 2016
- door Esther
- In Reportages
0
Basic & Full Color is een popkoor uit Amersfoort met een grote variëteit in het repertoire. Nummers moeten niet alleen mooi klinken, maar er ook goed uitzien door een aantrekkelijke podiumpresentatie. Het koor streeft daarbij een hoge ambitie na, zoals vorig jaar te zien was bij hun lustrumconcert.
Ook dit jaar had het koor diverse hoogtepunten. Zo zong het zowel op de achter- als voorgrond bij de première van “A Midwinter’s Tale”. Een voorstelling waarin Pia Douwes een ode brengt aan de winter. De tijd van haardvuren, warme jassen en dikke sjaals, korte dagen en koude nachten, een nieuw begin, feestdagen en gezelligheid. Pia Douwes legt deze hartverwarmende reis af met het strijkorkest Maxemillecorde, onder leiding van Max Smeets en met aan haar zijde de zanger Dimitri Verhoeven uit België. Bekende klassiekers uit de musical-, film- en cabaretwereld komen in deze winterreis voorbij, van “Die Winterreis” van Schubert, via de “Dodenrit” van Drs. P tot “Let it go” uit de Disney film Frozen. Basic & Full Color zong zelf vier nummers solo.
De première werd een ‘interessante’ avond, zoals Pia Douwes het op haar Facebook pagina noemde. De leden van Basic & Full Color zongen de sterren van de hemel. Maar voordat zij de show tot een goed einde konden brengen, lag de voorstelling na het eerste entreenummer een kwartier stil door technische problemen met het geluid. Iets dat nog vaker zou voor komen. Zo stond een bezoeker tijdens de voorstelling op met de mededeling dat de drummer en bassist van het koor niet in de zaal te horen waren. Voor alle bezoekers gaf het koor daarom na afloop nog een spontane toegift in de foyer van theater de Flint. Dat werd zeer gewaardeerd en het bleef dus nog lang gezellig.
Bij theaterfotografie heb je vaak te maken met voor een fotograaf minder gunstige en contrastrijke lichtomstandigheden. Er is meestal weinig licht en de kleuren en posities veranderen continu. Ook staat men op het podium vaak weinig stil. Dus bewegingsonscherpte ligt eigenlijk altijd op de loer. Daarnaast was deze shoot nog een tikkeltje uitdagender. Het koor (de opdrachtgever) was niet “center stage” opgesteld, maar op de achtergrond achter een groep muzikanten plus instrumenten, een vleugel, vijf microfoons en diverse decorstukken. Daar tijdens het optreden tussendoor kruipen voor goede foto’s was natuurlijk geen optie. Gelukkig konden we dat ondervangen door al bij de generale repetitie foto’s te maken. En tijdens het optreden hebben we vanaf het balkon geschoten, zodat alles wat voor op de bühne stond geen obstakel meer was. Naast dat theaterfotografie echt een vak apart is, vergt het ook de nodige inventiviteit. Daarom een paar ‘basic’ tips voor onze mede-fotografen:
- Wees ruim op tijd en bestudeer vooraf het programma. Wat kan je verwachten? Zijn er specifieke momenten tijdens de show die je als fotograaf niet mag missen? Vraag ook wat de klant graag voor beelden wil.
- Zorg dat je al tijdens de generale repetitie kan fotograferen. Dan heb je vaak meer bewegingsvrijheid dan tijdens het eigenlijke optreden. Check wel of men dan al in kleding is. Plus(!), wordt vooraf “vrienden” met de lichtmensen of toneelmeester, want die zijn dan vaak nog druk bezig met het instellen en aanpassen van het licht.
- Lichtsterke lenzen zijn onontbeerlijk. Hierdoor kun je met een groot diafragma werken (f/1.8 tot hooguit f/5.6) waardoor je sluitertijden behoorlijk blijven. Dit ondervangen met flitsen is echt uit den boze! Ook al is het soms toegestaan door de organisatie. Flitsen is namelijk hoogst irritant voor de artiesten en het kan alle sfeer uit de foto halen.
- Werken met een hoge ISO-waarde, bijv. 3.200, 6.400 of 8.000, is eerder regel dan uitzondering, ondanks lichtsterke lenzen. Zorg er dus voor dat je een camera gebruikt die bij hoge waardes niet te veel ruis geeft. Overigens was een grove korrel vroeger juist een kenmerk van concertfoto’s. Nu ‘moet’ alles het liefst ruisvrij zijn. Maar durf daar vanaf te wijken. Soms kan ruis juist sfeerverhogend werken. Daarnaast kan je met Lightroom of andere software vaak ook nog wat ruis onderdrukken.
- Fotografeer altijd in RAW. Dan kan je de eventuele ruis eenvoudig achteraf onderdrukken. Bij de nieuwste camera’s doen JPG’s soms niet (meer) onder voor RAW. Dus schiet ‘dual’, want JPG’s maken vaak wel een snelle workflow achteraf mogelijk.
- Zet voor een goede belichting je camera op centrumgerichte lichtmeting of de spotmeter stand. Het licht mag dan wel veel fluctueren, de muzikanten zelf hebben vaak een vrij constante belichting. Dus kun je spotmeten op de zanger en die belichting onthouden. Daarbij is het soms handig om 1/3 of 2/3 stop onder te belichten. Want het is achteraf makkelijker om dingen extra op te lichten dan om overbelichting te verhelpen.
- Vergeet naast je groothoek je telelens niet. Vaak mag je in een theater tijdens het optreden niet vooraan staan; anders sta/zit je in de weg voor de mensen met betaalde kaartjes.
- Tot slot: geniet van de show! Voel en proef de sfeer. Pas dan kan je op de juiste momenten je juiste foto’s maken.